Niet de stad in zonder roetfilter BREDA - Een milieuzone is mooi, schone lucht in de stad, maar werkt het? Blijven de vervuilende vrachtwagens (3500 kilo of meer) ook echt buiten de stadspoort? In Breda trok stadstoezicht er gisteren op uit om te handhaven. Gewapend met handcomputer werden zeventig vrachtwagens onderschept. Kwestie van kenteken invoeren en checken bij de Rijksdienst voor Wegverkeer of de wagens voldoen aan de milieueisen. De score liegt er toch niet om: zestien trucks voldeden niet aan de eisen en gingen op de bon, á 150 euro. Volgens groepschef Aschwin Thijssen van stadstoezicht extra reden voor doorlopende controles. De speciale actie van gisteren was vooral bedoeld om de milieuzone onder de aandacht te brengen. Chauffeurs die voldeden kregen een groen vaantje mee, met de tekst: ‘De mijne is schoner’. Tegenover de transporteurs die voldoen en investeren in een schoon wagenpark, staan de vervoerders die er moeite mee hebben. Den Haag sloot in 2006 een convenant met Transport en Logistiek Nederland (TLN). Steden die kunnen aantonen dat EU-normen voor luchtkwaliteit worden overschreden mogen een milieuzone inrichten. Inmiddels hebben de grote vier steden van Brabant (sinds 2007) een zone en ook Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht. Deze acht mogen stadsdelen afsluiten om de oude garde vrachtwagens zonder roetfilter te weren. In Nederland zijn de afgelopen twee, drie jaar 22.000 roetfilters ingebouwd in de wat oudere categorie vrachtwagens die nog niet op schone diesel rijden, met subsidie van VROM. Pikant detail: zogenaamde half-open filters werken niet goed. Sinds februari dit jaar mogen die niet meer worden ingebouwd. Met andere woorden: 11.000 vrachtwagens rijden rond met een minder effectief filter, maar krijgen respijt. Eén van de slachtoffers gisteren was transporteur De Rooij uit Waalwijk. Chauffeur Kees Bouman van de DAF, gevuld met meubels, kreeg op de Karnemelkstraat een bekeuring mee. Directeur Marcel de Rooij is niet blij. “Hier wel een zone, daar niet. Best lastig voor een transportbedrijf.” Komt nog bij dat de roetfilter al snel achtduizend euro kost. “En omstreden is ook.” Paul Poppink van TLN heeft geen medelijden: “Transporteurs weten waar ze aan moeten voldoen. In 2010 worden de milieuregels trouwens aangescherpt.”